Obawiasz się, że twoje dziecko kiepsko mówi? A może jakiejś głoski nie wymawia wcale, tylko zastępuje ją inną?
Porównujesz z innymi dziećmi i nie wiesz, czy czekać, aż nauczy się samo, czy interweniować? Poniżej zamieszczam kalendarz rozwoju mowy dziecka – zestawienie głosek, które dziecko powinno umieć wypowiadać w określonym wieku.
Kalendarz rozwoju mowy dziecka dotyczy dźwięków realizowanych prawidłowo. Jeśli twoje dziecko wsuwa język między zęby przy wymowie np. s, z, c, dz lub jakikolwiek dźwięk wymawia inaczej niż reszta społeczeństwa, nie zwlekaj z rozpoczęciem terapii. To wada wymowy, która nie minie z wiekiem.
KALENDARZ ROZWOJU MOWY DZIECKA- kryterium artykulacyjne
wg Z. Dołęgi (2003)
niemowlę
– Dźwięki gardłowe
– pojawiają się głoski tylnojęzykowe (k, g), wargowe (i), przedniojęzykowe (d, t, p, b) – pojedyncze lub w połączeniu z samogłoską: i, u, a
– w 7-8 m.ż. poj. się p, b, t, d, k, g, l
– poj. się języczkowe r i tylnojęzykowe n oraz różne mlaski i dźwięki wydawane na wdechu
jedno – i dwulatek
– wszystkie samogłoski ustne
– wymawia spółgłoski p, b, t, d, k, g, n, l, ł, m
– wypowiada półsamogłoskę j
trzylatek
– wymawia prawie wszystkie głoski oprócz przedniojęzykowo-zębowych s, z, c, dz i dziąsłowych sz, ż, cz, dż, które są zastępowane przez ś, ź, ć, dź
– dziecko nie wymawia r lub zamienia je na j, l, ł
– może zamieniać f na h oraz ł na w
– wymawiane są wszystkie samogłoski, choć mogą występować odstępstwa, np. a=o, e=a, i=y
– dziecko wymawia głoski wargowe: p, b, m; wargowo-zębowe f, w, środkowojęzykowe: ś, ź, ć, dź, ń, tylnojęzykowe k, g, szczelinowe h, przedniojęzykowo-dziąsłowe l
– czasami pojawiają się j, l, rzadko s, z, c, dz oraz sz, ż, cz, dż
czterolatek
– pojawiają się s, z, c, dz
– w dalszym ciągu może występować zamiana sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz
– może pojawiać się r, ale brak poprawnej artykulacji nie powinien niepokoić
pięciolatek
Zaczynają występować sz, ż, cz, dż
sześciolatek
Artykulacja jest już w zasadzie ustalona, choć głoska r we właściwej realizacji przedniojęzykowo-zębowej powinna być prawidłowo wypowiadana w 8 r. ż.
siedmiolatek
Prawidłowo wymawiana jest głoska r
Źródło: E. Czaplewska, S. Milewski, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012, s. 89/90
Jak wspomagać rozwój mowy niemowlęcia i małego dziecka?
Co zrobić, by uniknąć w przyszłości żmudnych ćwiczeń logopedycznych. By twoje dziecko z każdym dniem lepiej komunikowało się z tobą i innymi, by szybko nauczyło się pierwszych słów, a potem kolejnych. By w pełni wykorzystało potencjał rozwojowy, z którym się urodziło.
Spędzaj ze swoim dzieckiem czas. Tak naprawdę, uczciwie. Nie z telefonem przy uchu, bezwiednie bujając nogą leżaczek. Nie patrząc w telewizor i piszcząc przed nosem dziecka gumową zabawką. Tylko naprawdę. Całym sobą, poświęcając 100% uwagi. Dając niemowlakowi czas, żeby popatrzyło w twoją twarz, poklepało ją łapką, powiedziało do ciebie coś, co może jeszcze słowem nie jest. Ale za to jakie jest piękne.
Przypomnij sobie zabawy z dzieciństwa. Dziś okazuje się, że śpiewanie z dzieckiem na rękach „siała baba mak” i rytmiczne klaskanie z nim rączkami wspomaga słuch fonematyczny. Tak, tak. Czyli przygotowuje do tego, by potrafiło kiedyś podzielić wyraz na głoski. A wcześniej – by usłyszało, co do niego mówisz, zapamiętało, a potem spróbowało powtórzyć. Stymulacja słuchu to sposób na wspomaganie rozwoju mowy dziecka.
A bujanie dziecka na rękach, szaleńcze zabawy z podrzucaniem (bezpiecznym!), przewracaniem na materacu, ciągnięciem w kocu po podłodze to dostarczanie bodźców sensorycznych wpływających na jego równowagę, koordynację, poczucie więzi z tobą, zaufanie… i nie wiadomo, co jeszcze. To także wspieranie rozwoju mowy dziecka.
Mamo, karm piersią, jeśli tylko możesz! Ssanie to dla dziecka ciężka paca, która zaowocuje w przyszłości lepszą wymową. Trening warg, języka. Przyzwyczajanie języka do unoszenia czubka w górę. Okazja do wysuwania żuchwy, która u noworodka jest fizjologicznie cofnięta. Naciąganie wędzidełka podjęzykowego. Że już o aspektach dietetycznych i psychologicznych nie wspomnę. Czyli… samo zdrowie!
Nie używaj smoczka – uspokajacza. A jeśli chwilowo nie wyobrażasz sobie bez niego życia, pamiętaj, żeby z niego zrezygnować około 8-10 miesiąca życia dziecka. Potem będzie tylko trudniej. Nie czujesz się na siłach? Rozumiem. Sama mam trójkę, wiem, że tonący brzytwy się chwyta. Ale jeśli się z tym uporasz, unikniesz znacznie większych kłopotów. Ssanie smoczka jest najczęstszą przyczyną seplenienia międzyzębowego.
Już od pierwszego roku życia dawaj dziecko mleko w kubku, nie z butli ze smoczkiem.
Jak wspomagać rozwój mowy twojego dziecka? Zaufaj sobie, kochaj swoje dziecko, baw się z nim. To najlepsze, co możesz zrobić dla jego rozwoju – w tym dla rozwoju mowy. Specjaliści na pewno potrafią wskazać, jaki obszar mózgu dziecka stymulujesz i jakie przyszłe zdolności mu zaszczepiasz. Ty nie zaprzątaj sobie tym głowy, tylko rób to, co podpowiada ci twoja rodzicielska intuicja. A gdy zabraknie ci pomysłów, możesz poszukać inspiracji w dostępnych opracowaniach, których teraz zatrzęsienie.
15 pomysłów na zabawy sensoryczne
Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów malucha i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu.
1. Zabawy z piaskiem
Najważniejszym narzędziem w czasie tej zabawy są dziecięce rączki. To one przesypują, ugniatają i przesiewają piasek. Gotowe budowle można ozdobić kamykami, muszelkami, listkami.
Żeby babki się udawały (i sprzątania było mało), będzie potrzebny piasek kinetyczny. Jest zawsze wilgotny, świetnie się klei i nie rozsypuje. Można kupić go w sklepie lub zrobić samemu, to tylko dwa składniki!
Piasek kinetyczny:
· mąka kukurydziana (tyle, ile potrzebujecie piasku),
· olej spożywczy,
· barwnik spożywczy (opcjonalnie).
Do mąki stopniowo dodajemy olej. Mieszamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji.
2. Poszukiwanie skarbów w pudle rozmaitości
Pudło rozmaitości to prawdziwa uczta dla zmysłów. Do środka wkładamy przeróżne materiały, mogą to być ścinki kolorowych tkanin, wstążki, piórka, kawałki folii bąbelkowej, sztuczne futerko, filcowe kulki.
W pudełku chowamy niewielkich rozmiarów skarby, na przykład gumowe figurki albo plastikowe samochodziki. Zadaniem malucha jest odnalezienie ich.
3. Bańki mydlane
Z pianą można bawić się w skali mikro – przygotowując miskę z wodą, w której maluch będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro – wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe
piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek.
Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.
4. Kolorowe woreczki
Każdy może zostać czarodziejem, a przy okazji przekonać się, jak powstają barwy. Do zabawy potrzebnych będzie kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym,
niebieskim i czerwonym. Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Maluch ugniatając woreczek
miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary. Zabawa pokazuje związki przyczynowo-skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka – oko.
5. Balonowe stempelki
Do różnokolorowych baloników nalewamy wodę (wystarczy tyle, żeby je obciążyć), w ten sposób powstaną stempelki. Przygotowujemy paletę z farbami i można rozpocząć zabawę. Balonowe stempelki są miękkie
i elastyczne, przelewająca się w środku woda przyciąga uwagę i sprawia, że dobrze leżą one w rączkach. Jak malować balonami? Odbijać pieczątki, używać jak szerokiego pędzla albo toczyć po papierze jak piłkę.
6. Mała cukiernia
Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, wykrawaczki
do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, brokatowy pył, ziarenka maku lub sezamu.
Domowa ciastolina:
· 2 szklanki mąki,
· 1 szklanka soli,
· 2 łyżki oleju roślinnego,
· 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
· 1,5 szklanki gorącej wody.
Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.
7. Woda i kolorowy lód
Do zabawy z wodą potrzebnych będzie kilka naczyń o rożnych wielkościach i kształtach. Przydadzą się też kubeczki, lejki, miarki kuchenne. Zadaniem malucha może być przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego,
porównywanie, gdzie jest jej więcej, sprawdzanie, czy zawartość jednego naczynia zmieści się w drugim. A wrzucając do pojemników z wodą zabarwione spożywczymi barwnikami kostki lodu, dziecko poznaje
przeciwieństwa ciepło – zimno, ciało stałe – płynne. Obserwuje też, jak lód rozpuszcza się i barwi wodę.
8. Sypka tablica
Na dużej tacy lub kuchennej stolnicy rozsypujemy warstwę mąki, kaszy manny lub piasku – i tabliczka gotowa. Na ciemniejszym tle kreślone przez dziecko znaki będą lepiej widoczne, co z pewnością zachęci je do dalszej zabawy.
Sypką tabliczkę ściera się jednym ruchem ręki, a powierzchnię można wyrównać dosypując odrobinę mąki lub kaszy.
9. Robaki spaghetti
Do stworzenia robaków potrzebny będzie ugotowany makaron spaghetti. Kolory uzyskacie używając barwników spożywczych. Ugotowany makaron jest śliski i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z ręki do ręki,
wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, sprawdzając, czy wszystkie są takiej samej długości. Gdy zacznie wysychać, wystarczy delikatnie polać go wodą.
10. Zapachowe zagadki
Nie zapominajmy o zmyśle powonienia. Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy maluchy naprawdę
skupią się na zapachu. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.
11. Ścieżka sensoryczna
To zabawa dla bosych stóp. Na podłodze przygotowujemy trasę składającą się z powierzchni o rożnych właściwościach. Mogą to być kawałki tkanin – wełna, jedwab, futerko, płótno, papiery – ścinki gazet, grubszy karton,
bibuła, tacki wypełnione cienką warstwą kaszy albo ryżu. Spacerowanie taką ścieżką rozwija nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch
12. Figurki z masy solnej
Evergreen zabaw z masami plastycznymi. Z gotowej masy maluchy mogą lepić płaskie lub przestrzenne figurki. Gdy brak im jeszcze precyzji, wielkim ułatwieniem będą foremki do ciastek.
Kiedy gotowe figurki wyschną (zazwyczaj trzeba dać im dzień na stwardnienie), można je pomalować.
Masa solna:
· 2 szklanki mąki,
· 2 szklanki soli,
· woda (tyle, żeby uzyskać pożądaną konsystencję).
Do składników sypkich dodajemy powoli wodę i zagniatamy, aż całość się połączy.
14. Malowanie rączkami
Klasyk uwielbiany przez dzieci, niekoniecznie przez rodziców. Radość malucha warta jest jednak drobnych poświęceń, wystarczy zabezpieczyć podłogę gazetami lub folią i sprzątania wcale nie będzie tak dużo.
Małe dzieci malują z rozmachem – im większa kartka, tym lepiej, i oczywiście na podłodze, bo z niej nic już nie spadnie. Po zabawie papier może zyskać jeszcze drugie życie – nadaje się do pakowania prezentów.
Poniżej proponuję zestaw ćwiczeń i zabaw wspierających prawidłowy rozwój integracji sensorycznej.
Proszę nie stosować wszystkich na raz, ale bawić się z dziećmi codziennie lub co dwa dni przez 15-20 minut.
Ważne!
Drogi rodzicu
1. Ogranicz nadmiar bodźców w miejscu, w którym zamierzacie się bawić.
2. Nie wydawaj kilku poleceń na raz i nie wymagaj długiego wykonywania pod rząd jednego ćwiczenia.
3. Stopniuj intensywność zabaw ruchowych. Obserwuj stan pobudzenia dziecka i modyfikuj zakres i stopień trudności zabaw.
4. Bądź uważny. Zwracaj uwagę na mogące wystąpić reakcje takie jak: zblednięcie, zaczerwienienie, bóle lub zawroty głowy.
5. Pamiętaj, że każdy rodzaj ruchu, zabawy musi być przez dziecko akceptowany. Nie można na siłę stosować zabaw, które wywołują u dziecka niepokój.
6. Uwzględniaj zainteresowania dziecka i jego mocne strony.
Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego
· skoki obunóż w miejscu, do tyłu do przodu, do tyłu, na boki · przeskakiwanie z nogi na nogę
· ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach, ślizganie na kocu w pozycji na brzuchu dziecko odpycha się rękami od podłoża albo rodzic ciągnie dziecko za kocyk lub ręce
· marsz z wymachami rąk i nóg · skoki pajacyka · skoki żabki
· zeskakiwanie z powierzchni · budowanie torów przeszkód z użyciem krzeseł, poduch kanapowych, małych poduszek
· huśtanie w kocu, na huśtawkach · skakanie na piłkach typu skoczki
· obracanie się w fotelu obrotowym (zaczynamy od dwóch, trzech obrotów w jedną stronę, zatrzymujemy foteli obracamy go w przeciwną stronę)
· turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała
· w leżeniu na plecach: masaż pleców, rąk i nóg dziecka piłkami o różnym stopniu sprężystości i zróżnicowanej fakturze ruchem turlania i sprężynowania · masaż całego ciała szerokim pędzlem
· naleśnik – zawijanie dziecka w koc (głowa na zewnątrz), następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg
· zabawy w przepychanie i siłowanie się
· odbijanie balonika w nietypowy sposób: głową, łokciem, nogą
· wałkowanie pleców wałkiem kuchennym · przeciąganie liny · przenoszenie ciężkich przedmiotów
Usprawnianie układu dotykowego i małej motoryki
· wkładanie rąk i nóg do pojemnika wypełnionego piłeczkami, kasztanami, orzechami, kaszą, makaronem itp.
https://www.charezinska.pl/makaronowe-love-czyli-zabawy-sensoryczne-z-makaronem/
· szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kaszą, grochem, fasolą itp.
· wrzucanie drobnych elementów do butelki
· zabawy plasteliną, ciastoliną, ciastem, masą plastyczną
https://www.charezinska.pl/kaszolina-czyli-ciastolina-z-kaszy-manny/
https://www.charezinska.pl/marchewkowa-ciastolina-jadalna/
· różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania
· stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych butelek wypełnionych wodą na dłonie, stopy, stawy
· zabawy w wodzie i pod prysznicem (ciepła i zimna woda, różny stopień intensywności strumienia wody)
· smarowanie dłoni np. pianką do golenia
· malowanie farbami
https://www.charezinska.pl/jadalne-farby/
· rozpoznawanie umieszczonych w woreczku drobnych przedmiotów codziennego użytku bez kontroli wzroku
· gniecenie gąbek, piłeczek · wydzieranie z papieru
· robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu
· rysowanie na tackach wypełnionych piaskiem, kaszą, ryżem
· zakręcanie i odkręcanie nakrętek
Dodatkowo polecam artykuł o codziennym wspieraniu procesów integracji sensorycznej u dzieci od 1 do 3 roku życia
https://www.tatento.pl/a/964/jak-wspierac-integracje-sensoryczna-malucha-w-wieku-1-3
Miłej zabawy
Monika Śledź
terapeuta SI
Propozycje zabaw i aktywności dla dzieci przygotowane przez opiekunów grup
GRUPA STOKROTKI
Zachęcamy rodziców do skorzystania z naszych propozycji dla maluszków w radosnej atmosferze wspólnej zabawy poprzez:
1. Zabawy kontaktowo-dotykowe
Kominiarz
Idzie kominiarz po drabinie, po drabinie,(rodzic kroczy palcami po rącze dziecka, od dłoni do barku)
Fiku-miku, już w kominie.(rodzic szybkim ruchem chowa rękę pod pachę dziecka)
Rak
Idzie rak, (rodzic spaceruje palcami kciukiem i wskazującym po rączce dziecka)
Nieborak,
Czasem naprzód, (odpowiednio zmieniając kierunek ruchu)
Czasem wspak.
Jak uszczypnie, (delikatnie i z humorem naśladuje szczypanie)
Będzie znak.
Myszka
Idzie myszka po ścianie, (dziecko siedzi u nas na kolanach)
niesie złote pierścienie. (rodzic delikatnie idzie po pleckach dziecka swoimi paluszkami)
Jak się pierścień zachwieje,(rodzic zatacza kółeczko)
to się myszka zaśmieje. (delikatnie łaskocze dziecko pod paszkami)
Podkuwanie konika
Tu podkóweczka tu, tu, tu (rysujemy palcem na stopie dziecka kształt podkowy)
Tu gwoździczek tu, tu, tu (delikatnie kłujemy dziecko w stopę)
I młoteczkiem: puk, puk, puk (delikatnie palcem udajemy uderzenia młotka)
I pilniczkiem: pitu pitu, pitu (jeździmy dziecku po stopie palcem, udając, ze szlifujemy pilnikiem gwoździe. Dziecko ten ruch łaskocze, więc się śmieje i wyciąga zaraz drugą nogę do podbicia podkóweczki)
Dynie
Jedna dynia, (rodzic odgina jeden paluszek dziecka)
druga dynia,( odgina drugi paluszek)
trzecia dynia, (odgina trzeci paluszek)
czwarta dynia, (odgina czwarty paluszek)
Siadły razem cztery dynie,(rodzic zgina w piąstkę wszystkie paluszki dziecka)
będą dobre gospodynie.
Ważyła sroczka kaszkę
Rodzic bierze w swoją dłoń rączkę dziecka, drugą ręką po kolei delikatnie zagina paluszki dziecka do środka, mówiąc przy tym wierszyk:
Sroczka kaszkę warzyła ( rodzic w rączce malucha miesza jak w miseczce).
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała – na łyżeczce (zagina pierwszy paluszek).
Temu dała – na miseczce (drugi paluszek).
Temu dała – na spodeczku (trzeci paluszek).
Temu dała w garnuszeczku (czwarty paluszek).
A dla tego (dochodzisz do kciuka)? Nic nie miała!
I frrr!!! Po więcej poleciała ( rodzic naśladuje rękami ruch skrzydeł ptaka).
2. Zabawy kontaktowo-naśladowcze
Rodzic śpiewa dziecku piosenkę, pokazuje gdzie ma uszka, oczka, wąsiki, pazurki, łapki. Zachęca maluszka, żeby pokazywał z nim.
My jesteśmy kotki dwa
1.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwa uszka ma. / 2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas dwa uszka ma.
2.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwa oczka ma. / 2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas dwa oczka ma.
3.My jesteśmy kotki dwa,
Każdy z nas wąsiki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas wąsiki ma.
4.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas pazurki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas pazurki ma.
5.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwie łapki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
dzieci-kotki, cha, cha, cha.
Link do piosenki : https://www.youtube.com/watch?v=6pVKA31Ks_U
3. Różne faktury
Rodzic przygotowuje kawałki materiałów o różnej strukturze, sztuczne futerko, aksamit, delikatny papier ścierny, rzepy, karton, folię bąbelkową itp.
Dziecko dotyka różnych faktur. Rodzic opisuje dziecku każdy materiał mówiąc, że coś jest miękkie, szorstkie, śliskie itp.
4. Wyładuj i załaduj
Do tej zabawy wystarczy pudełko z klockami. Rodzic wysypuje klocki na podłogę i zachęca dziecko do ich wkładania do pudełka, pokazuje jak to zrobić.
Gdy klocki będą już w środku, pokazuje dziecku, jak wysypać je z powrotem.
5. Zabawa w tor przeszkód
Rodzic układa na dywanie przedmioty, typu piłka, pudełko, małe krzesełko. Zadaniem dziecka jest przejść przez tor omijając przeszkody napotkane na drodze. Oczywiście rodzic przed rozpoczęciem zabawy pokazuje dziecku jak należy wykonać zadanie. Jeśli dziecko nie jest chętne rodzic wykonuje zadanie z dzieckiem pokonując tor trzymając za rączkę dziecko.
6. Nasze rączki
Zabawa plastyczna; odbijanie na kartce pomalowanych dłoni.
Rodzic maluje dłoń dziecka farbą, następnie kilkakrotnie odbija je na kartkach.
Zachęcamy rodziców do codziennego czytania maluszkom ulubionych książeczek.
Grupa BIEDRONKI
https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/
Trochę ruchu też potrzeba, pobawmy się w ” Bociana i żabkę”- jeden z rodziców jest bocianem, a dziecko żabką . Bocian próbuje złapać żabkę, po uchwyceniu małej żabki następuje zamiana ról 🙂
1.Zabawa „Wiosenne porządki w buzi”.
– Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).
– Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych).
-Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). – – Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).
2. „Gimnastyka języka „- „Ptasie radio” ( link poniżej).Rodzice, wysłuchajcie wspólnie, starajcie się wypatrzeć z dziećmi odgłosy ptaków.
https://www.youtube.com/watch?v=A9epL5zIVP4
3. Dla przypomnienia wierszyk „Sroczka” (załącznik Sroczka kaszkę ważyła…..) http://wiersze.juniora.pl/wyliczanki/wyliczanki_t07.html
4. Praca plastyczna ” Jaskółka”
Do wykonania Jaskółki potrzebujemy:
⦁ rolkę od papierku,
⦁ białą kartkę,
⦁ szablon jaskółki (załączniknr3)
⦁ sznurek,
⦁ nożyczki,
⦁ czarną – kredkę, farbę lub węgiel,
⦁ klej.
Wydrukowany szablon jaskółki wypełniamy czarną farbą, kredką lub węglem. Rolkę po papierze malujemy na biało lub oklejamy ją białym papierem.
Wycinamy pomalowaną jaskółkę i przyklejamy na górną część rolki. Następnie doklejamy, dorysowujemy oczka i dziobek. Montujemy sznurek przekładając go przez rolkę tak, aby nasza jaskółka mogła się poruszać i machać skrzydłami.
Grupa PSZCZÓŁKI
1. Zabawa plastyczna „Mój ulubiony pojazd”
– Malowanie ulubionego pojazdu w konturach (xero)
2. Zabawa plastyczna „Sygnalizator świetlny”
– Naklejanie kolorowych kółek (czerwony, zielony, żółty)
Cel: Rozwój sprawności manualnej, utrwalenie kolorów
Zabawa ruchowa Samochody
1.Jadą samochody, ulica za ulicą, a każdy kierowca tak kręci kierownicą.
Brum, brum, brum, brum, brum, brum, tak kręci kierownicą! 2.Teraz hamujemy i chwilkę zaczekamy, bo czerwone światło na skrzyżowaniu mamy. Stop, stop, stop! Stop, stop, stop! Na skrzyżowaniu mamy. 3.O, już można jechać, bo znowu jest zielone. Wszystkie samochody ruszają w swoją stronę. Brum, brum, brum, brum, brum, brum, ruszają w swoją stronę. |
1. Czarodziejski worek
Zabawa ta pozwala na przyswajanie pojęć – duży , mały, twardy , miękki.
Do worka wkładamy różne . Dziecko wkłada rączę i dotyka przedmioty. Rodzic pyta dziecko: co wyjąłeś/łaś ? Czy to jest duże-małe, czy twarde-miękkie?
2. Ścieżka bosych stópek
Chodzenie stopami bosymi daje dziecku możliwość relaksu. Jednocześnie doskonali zmysł dotyku. Wykonujemy dla dziecka stopy z różnego rodzaju materiałów (puszystych, gładkich, szorstkich, śliskich itd.).
Układamy krętą ścieżkę i zachęcamy dziecko do przejścia bosymi stopami. Może dziecko wykorzystać chodzenie naprzemienne.
3. Zabawa z plasteliną
Zabawa ta pozwala na doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki małej. Rodzic siada z dzieckiem przy stole. Kładzie przed dzieckiem obrazek np. pszczółki.
Rodzic proponuje aby dziecko pszczółkę wykleiło plasteliną, robiąc małe kuleczki z plasteliny. Dziecko kuleczkami bądź kawałkami plasteliny wykleja w konturach.
4. Zabawa ruchowa – latające pszczółki
Dzieci stają w wyznaczonym miejscu przez rodzice, które sygnalizuje ule dla pszczółek. Rodzic nastawia dowolną muzykę, w ryt której dzieci naśladują pszczoły i zbierają nektar poruszając się w pomieszczeniu.
Na przerwę w muzyce wracają do uli brzęcząc (zzzzzz). Kiedy znajdą się w ulu brzęczą cichutko (mmmm).
5. Zabawa latające chusteczki
Dzieci otrzymują rozwarstwwione chusteczki higieniczne. Odtwarzamy dowolną muzykę. Zadaniem dziecka jest dmuchanie na wirujące chusteczki, które unoszą się w powietrzu.
Szanowny Rodzicu!
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju oraz niemożnością prowadzenia zajęć logopedycznych na terenie Miejskiego Żłobka przy
ul Batorego 2, bardzo proszę o ćwiczenia w domach z Waszymi dziećmi.
Poniżej znajduje się kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Proszę o znalezienie chociaż 10 minut każdego
dnia na ćwiczenia. Niech będzie to forma zabawy.
GRUPA KRASNOLUDKI
1 Zabawa muzyczno-ruchowa „Kwiaty”.
Rodzic z dzieckiem stają naprzeciwko siebie. Uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie dziecka, mówiąc rytmicznie za rodzicem tekst.
O-czy słu-żą do pa-trze-nia,
bu-zią smak ba-da-my.
U-szy sły-szą to i o-wo,
no-sem świat wą-cha-my
2 Zabawa ruchowo-naśladowcza w parach – Lustro.
Dziecko naśladuje ruchy i gesty rodzica według rymowanki mówionej przez rodzica.
Jestem twoim lustrem i robię to, co chcę.
Ja teraz sobie tańczę i ty też.
Ale kiedy tańczyć skończę, uważnie na mnie patrz.
Lustro, lustro powie ci, co czynić teraz masz
3 Zabawa badawcza „Ciepło-zimno”
Rodzic stawia na stole pojemnik z ciepłą wodą oraz pojemnik z lodem. Zasłania dziecku oczy
– sprawdź, co znajduje się w środku, włóż rękę do pojemników
dziecko mówi, kiedy czuje ciepło, a kiedy zimno
-Jak myślisz czy można dotknąć gorącego żelazka?
4 Zabawa poznawcza „Jaki to smak?”
Rodzic przygotowuje w obecności dziecka tajemnicze mikstury. Ma trzy kubeczki z wodą.
Do jednego kubeczka wsypuje cukier, do drugiego – sól, a do trzeciego dodaje sok z cytryny. Dziecko przed zabawą określa, jaki smak będzie miała mikstura w każdym kubeczku.
Rodzic szybko przestawia kubeczki, aby dzieci nie wiedziały, w którym co się znajduje. Prosi dziecko, aby rozpoznało smaki, podając mu odrobinę płynu na łyżeczce.
5 Co schowałam? – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
Rodzic ustawia przed dzieckiem kilka przedmiotów potrzebnych do utrzymania higieny. Na klaśnięcie dziecko szybko się odwraca, a w tym czasie rodzic chowa za siebie wybrany przedmiot.
Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jaki przedmiot został schowany (przy powtórzeniach zabawy rodzic zwiększa liczbę chowanych przedmiotów)
6 Zabawa z piosenką „Pięć zmysłów mam”.
Mama/tata włącza piosenkę. Słuchając pokazujemy części ciała, które są wymienione w nagraniu (oko, ucho, nos, język, ręka). Następnie rodzic wymienia części ciała, a dziecko pokazuje je na sobie.
https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo
7 Zabawa plastyczna.
Przygotowujemy dziecku klej, wydrukowany kontur człowieka oraz wydrukowane lub narysowane i wycięte wcześniej części ciała: oko, ucho, nos, język, ręka. Dziecko paluszkiem nakłada klej na wycięte części ciała i nakleja w odpowiednie miejsca na wydrukowanym konturze człowieka. Kiedy praca wyschnie, dziecko może pokolorować swoją wyklejankę.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH
1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się
na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady:
· „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta.
(Przykładowa strona z odgłosami: https://odgłosy.pl/ )
·Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
·Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę. (3))
·Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
·Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
·Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
· „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
· „Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.
Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby:
(https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)
2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy.
Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej,
chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )
3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka,warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy,np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u
dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia
motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.
Ćwiczenia warg:
·Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
·Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
·Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
·Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Ćwiczenia języka:
·„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
·Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
·Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
·Kląskanie językiem.
·Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
·Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
·Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
·Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
·Płukanie gardła ciepłą wodą.
·„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
·Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Ćwiczenia policzków:
·Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
·Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
·Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
·Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.
Życzę udanej zabawy!
Iwona Klewek
Logopeda
Miejski Żłobek w Siedlcach